Taken en verantwoordelijkheden
In deze rol ben je de ogen en oren van het bestuur, met name binnen maar soms ook buiten de organisatie. Je verbindt mensen, ideeën, beleid, acties en successen. Daarnaast ben je een strategische sparringpartner en adviseur voor het bestuur, het management en de raad van commissarissen. Je faciliteert en bewaakt het besluitvormingsproces binnen de organisatie, waarbij je zorg draagt voor de juiste formuleringen, adviezen en goedkeuringen. Je zorgt ervoor dat bestuursbesluiten helder worden geformuleerd en goed worden vastgelegd, zodat ze effectief kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast draag je bij aan de totstandkoming van het jaarplan, de kwartaalrapportages en het jaarverslag, waarbij je zorgt voor een heldere en consistente documentatie.
Leiderschap en samenwerking
In deze rol geef je leiding aan een team van (junior) beleidsmedewerkers en de assetmanager. Je zorgt ervoor dat zij optimaal kunnen presteren en hun doelen bereiken. Je maakt effectief gebruik van het secretariaat. Door samen te werken zorg je ervoor dat processen soepel verlopen en resultaten van
de hoogste kwaliteit zijn. Jouw leiderschap en strategische inzet maken het verschil in het realiseren van onze organisatiedoelen. De rol van bestuurssecretaris biedt veel ruimte voor groei, met tal van ontwikkelpunten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals het koersplan en het integriteitsbeleid. Daarnaast zijn er diverse projecten, zoals het fusieonderzoek en het verbeterplan (WSW).
Binnen de bestuurscultuur van Woningbedrijf Velsen wordt veel waarde gehecht aan directe communicatie, waarbij van de bestuurssecretaris wordt verwacht dat hij of zij de bestuursleden scherp houdt en hen actief ondersteunt in hun taak. Je bent nauw betrokken bij het periodiek actualiseren van statuten, reglementen en integriteitsbeleid, en je speelt een sleutelrol in de transitie naar een lerende organisatie. Je bewaakt de juiste verslaglegging van MT-vergaderingen en draagt actief bij aan de organisatieontwikkeling door inhoudelijke inbreng tijdens deze vergaderingen. Je notuleert de AC- en RvC vergaderingen en bewaakt agenda en actiepunten.
Wij zoeken
Een bestuurssecretaris met diepgaand sectorinzicht en een scherp begrip van de unieke dynamiek van de volkshuisvesting. Je bent maatschappelijk betrokken en voelt je nauw verbonden met de missie van woningcorporaties. Met een sterke beleidskennis navigeer je moeiteloos door relevante wet- en regelgeving. Je hebt een scherpe pen en weet complexe zaken helder en effectief te verwoorden. Je hebt een afgeronde academische opleiding in combinatie met ervaring in een vergelijkbare functie binnen de sociale volkshuisvesting of een aanverwante sector. Grondige kennis van governance is essentieel, evenals uitstekende organisatorische en communicatieve vaardigheden. Bovendien stel je je proactief en zelfstandig op.
Daarnaast beschik je over sterke competenties op het gebied van strategisch en bestuurlijk inzicht, resultaatgerichtheid, organisatiesensitiviteit en omgevingsbewustzijn. Ervaring met governance- en compliance-vraagstukken en strategie- en beleidsontwikkeling binnen woningcorporaties is een pluspunt. Ook ervaring als intern toezichthouder bij een maatschappelijke organisatie en ervaring met fusieprocessen zijn waardevolle aanvullingen. Wij zoeken een duurzaam betrokken bestuurssecretaris met de ambitie om samen te werken aan blijvende en langdurige resultaten.
Wij bieden
De bestuurssecretaris die wij zoeken, kent de sector en de bij deze functie passende beloning en arbeidsvoorwaarden. Wij bieden een uitdagende en dynamische werkomgeving waarin je je expertise kunt inzetten om een significante impact te maken. Je krijgt de kans om een centrale rol te spelen in het versterken van de governance binnen een organisatie met een maatschappelijke missie. Ben jij voor ons van meerwaarde en wij voor jou, dan gaan wij graag het gesprek aan om tot een passend aanbod te komen. Flexibiliteit is essentieel in deze rol en wordt zowel verwacht als geboden. Resultaatgerichtheid, hoge kwaliteitsstandaarden en een diepgewortelde betrokkenheid bij het belang van de volkshuisvesting zijn voor ons de belangrijkste uitgangspunten.
Profiel organisatie
Woningbedrijf Velsen is met ongeveer 7.000 woningen de grootste sociale verhuurder in de gemeente Velsen en speelt een cruciale rol binnen de Metropoolregio Amsterdam. De corporatie heeft een sterke focus op haar huurders, waarbij het centraal stellen van hun belangen en het creëren van een gevoel van 'thuis' vooropstaat. Met een team van circa 80 enthousiaste en betrokken medewerkers werkt Woningbedrijf Velsen aan een klantgerichte, efficiënte en flexibele organisatie. De komende periode staat de corporatie voor aanzienlijke uitdagingen, zoals het onderhoud en de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad, het aanpakken van de sociale opgave en het toevoegen van levensloopbestendige en diverse sociale huurwoningen.
Woningbedrijf Velsen opereert momenteel onder verdiepend beheer van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, met als belangrijkste doel het verbeteren van ons bezit en het versterken van de kasstromen. Daarnaast loopt er een haalbaarheidsonderzoek naar een mogelijke fusie met Velison Wonen, die actief is binnen dezelfde gemeente. Dit onderzoek is gericht op een cruciaal beslismoment in oktober 2024, met formele besluitvorming gepland voor het voorjaar van 2025. Een gezamenlijke corporatie zal circa 12.000 eenheden hebben.
Gezien de omvang en complexiteit van de bestuurlijke opgaven waar Woningbedrijf Velsen momenteel voor staat, is er tijdelijk gekozen voor een tweehoofdige bestuursstructuur, die naar verwachting zal blijven bestaan tot medio 2025. Deze structuur stelt de organisatie in staat om slagvaardig en effectief te reageren op de uitdagingen van deze periode. Het bestuur wordt ondersteund door drie managers die verantwoordelijk zijn voor de domeinen wonen, vastgoed en bedrijfsvoering. De Raad van Commissarissen bestaat uit vijf leden, die toezicht houden op de strategische koers van de corporatie.
Interesse?
Heb jij het gevoel dat jouw ervaring en competenties naadloos aansluiten bij ons hart en cultuur? Dan nodigen we je van harte uit voor een persoonlijk gesprek. We hebben Ed Knoppert van VATEMZ gevraagd ons te assisteren bij het vinden van onze nieuwe Bestuurssecretaris. Ed is flexibel en maakt graag tijd voor een kop koffie, een kop thee, een lunch of een diner, ook buiten kantooruren, om met je verder te praten over de functie, de organisatie en je mogelijk toekomstige collega’s.
Van belangstellenden, die zich herkennen in het profiel, ontvangen wij graag een CV via info@vatemz.nl ter attentie van Ed Knoppert.
Let op: Zodra we de geschikte kandidaat hebben gevonden, sluiten we de reactietermijn.